Had ik het laatst nog over Wunderlist en of Evernote om te gebruiken bij GTD of de Pomodoro Technique. Nu is er een goede derde speler bij gekomen die met deze twee technieken heel goed te gebruiken is.

De naam is Trello en je moet het zien als een “super charged” Whiteboard.

Eigenlijk is Trello alles wat je nodig hebt.
Dus je zocht een goede ToDo List?
Check!
Dus je zocht een overzichtelijke manier om je project bij te houden?
Check!
Dus je zocht een goede Bucketlist?
Check!
Dus je zocht een Checklist?
Check!

Echt alles zit in Trello! Ondersteund de diverse mobiele platformen maar ook vanuit je browser werkt het lekker!

Welkom bij de Super Charged Whiteboard!

Trello is een online tool waarmee je bijvoorbeeld je eigen projecten of gezamelijk projecten mee kan bijhouden. Het is nog het beste te vergelijken met een Whiteboard (maar dan SUPER CHARGED!) die aan de muur hangt en waarop je echt alles kan zetten. Aantekeningen, Foto’s, Folders, Post-it’s, To Do’s enz.

Het mooie is dat het scherm nooit vol is, en je meerdere Whiteboards tegelijkertijd kan gebruiken! Je kan het zelf met een heel team gelijkertijd gebruiken!
Je werkt met de methode waarbij een activiteit of taak van links naar rechts door een door jou ingestelde workflow loopt. Heel eenvoudig door de taak naar de volgende kolom te slepen!

Trello is echt overal geschikt voor. Bij houden projecten, Scrum!, je eigen todo list… of wat dacht je van jou bucketlist!
Iedereen kan dit gebruiken!

Trello bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Lijsten. Dit zijn lijsten met de stappen in de voortgang van een bepaald project, bucketlist, to do’s of ideeën. Je kan een categorisering in labels aanbrengen met diverse kleuren.
  • Boards. De verzamelingen van ideeën. Je kan natuurlijk een onbeperkt aantal boards aanmaken.
  • Kaarten. De taken die je kan voorzien van bijlagen, foto’s video’s en kan koppelen aan gebruikers… en je kan er een einddatum aan koppelen!!
  • Publieke boards. Laat je klanten meekijken in de voortgang van hun project. En laat ze er op stemmen! Vraag ze hoe ze de opzet vinden of de indeling! Verzamel de klanten hun feedback op ideeën en voorstellen. Of maak een wishlist aan en deel deze met anderen.
  • Algemeen. Betrek je project medewerkers er bij doormiddel van tagging. Wil je iemand toevoegen of op de hoogte brengen? Gebruik een @ voor de teamleden hun naam zodat @Jan ook weet dat hij hierin betrokken is. En kijk tijdens het project of er na wie wat heeft gedaan!

Andere systemen? Zijn er andere systemen die dit beter kunnen? Ja en nee. Het ligt er geheel aan wat je precies wilt! Wij gebruiken op het werk bijvoorbeeld Jira. Dat is nog veel uitgebreider maar ook gelijk een stuk ingewikkelder.
Ben je op zoek naar een makkelijk te gebruiken out of the box systeem waar ook nog eens enorm veel mogelijkheden in zitten dan is Trello echt een super systeem! Je hoeft niets te installeren (bij Jira bijvoorbeeld wel). Je hebt geen software te onderhouden, en het draait in de cloud dus backups zijn automatisch en je kan het waar ook ter wereld (of in de ruimte, ja schijnt ook te kunnen tegenwoordig) raadplegen.
GTD & Pomodoro.Net zoals bij Wunderlist en bij Evernote kan je heel eenvoudig taken invoeren. Stel je gebruikt GTD en je moet je Bucket digitaliseren en verwerken. Dan is het een kwestie van typen en enteren! Bij iedere enter voer je een nieuwe taak in. Dus super snel invoeren. Bij Pomodoro is het niet anders. Even snel ‘s morgens een Pomodoro lijst maken. Is zo gebeurd.
En je kan je taken snel verwerken in ToDo -> Doing en Done!
Ideaal!
Trello zal de komende tijd nog uitgebreider worden. Nu is het nog gratis, dat zal helaas niet altijd zo blijven. Waarschijnlijk worden bepaalde functionaliteiten, betaalde functionaliteiten. Maar waarschijnlijk is het dan voor je zelf nog prima te gebruiken als todo list!
Tja…. ik gebruik nu nog Wunderlist voor snelle lijsten, maar het zou heel goed kunnen dat ik deze week nog overstap naar Trello!